اطلاعات کامل درباره میراباد.میراباد.میراوه.میرابادسردشت
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 906
نویسنده : صادق خضری

 

ویژگی های اجتماعی و فرهنگی و تاریخی

مردم میرآباد و حومە به زبان کردی سورانی و با لهجهٔ 

سورانی موکریانی شاخه ای از کردی کرمانجی شمالی محسوب می شود و قرابت های همسان با سورانی هولیر در استان اربیل و سورانی بابانی استان سلیمانیه در کردستان عراق دارد.

از شخصیت های تاریخی میرآباد می توان به موارد ذیل اشاره کرد : بداق سلطان فرزند شیر خان کە در سال ١٠٦٨ میلادی در میرآباد بە دنیا آمدە و در سال ١٦٨٩ میلادی در مهاباد متوفی گردیدە است ایشان در سال ٩٩٧ هجری شمسی بە حاکمیت مهاباد ساوجبلاغ مکری رسیدە است.(مهاباد در آینەی اسناد تاریخی-فریدون حکیم زادە).

 روحانی

میرآباد با توجە بە زیاد بودن گورستانهای قدیمی اطرافش و اشیائی کە در آنها پیدا شدە همچون: کوزه ها، سکە ها، و همچنین پیدا شدن حیوانات درست شدە از طلا در روستاهای اطرافش یکی از کانونهای مهم تمدنهای باستانی همچون: مادها ،آشوریها ،مانایها بە شمار میرود.

ایلات و عشایری کە در میرآباد زندگی میکنند عبارتند از ایل گورک ، منگور ، مامش همچنین بسیاری از کردهای جنوب کردستان کە بیشتر آنها اهل شهرستان  میباشند و در سال ١٩٩١ میلادی بە دلیل جنگ داخلی بە ایران پناه آوردە ند تا بە حال همچنان در میرآباد زندگی میکنند.

ویژگی های توریستی - تجاری و صنعتی

ناحیه میرآباد به دلیل وجود جاذبه های طبیعی – محیطی و مناظر بکر و فوق العاده و همچنین آداب و رسوم و ویژگی های ناحیه در استان یک محدوده جغرافیایی استثنائی است. جاذبه های طبیعی – محیطی از جمله آبشار چکوو تفرجگاه خدرآباد و پردانان و دره گرژال در جاده سردشت به میرآباد و پیرانشهر، دشت وزنه در دامنه کوهستان های قندیل، محوطه تاریخی ساوان در فاصله ١٢ کیلومتری شهر، پل قلاتاسیان مربوط به دوره سامانیان، گورستان تاریخی واقع در روستای گومان، غار قلاتاسیان در روستای قلاتاسیان و محوطه های تاریخی متعدد که هنوز در سطح ناحیه شناسایی و کشف نشده اند[نیازمند منبع]،و همچنین جنگلهای حفاظت شدەی میرآباد کە دارای درختان چند صد سالەی بلوط است و محیط گستردەایی را دربر گرفتە را می توان به عنوان بستر و زمینه ساز رشد و شکوفایی ناحیه در زمینه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و توریستی دانست.

متاسفانە بە دلیل بی توجهی حکومت ایران نسبت بە این منطقە و عدم ایجاد کارخانجات بە منظور اشتغال زایی برای مردم و بالا خص جوانان مردم این منطقە از روی فقر و بە ناچار برای کار بە شهرهای بزرگ تر و بیشتر در استانهای دورتر از میرآباد رفتە و حتی برای گذران زندگی در مرز ایران و عراق بە  و قاچاق کالا میپردازند و متاسفانە هر سالە تعداد زیادی از جوانان در این راه کشتە خواهند شد.

ارتباطات و راه ها

شهر میرآباد دارای جاده مستقیم با شهرهای ارومیه، سردشت، پیرانشهر می باشد.

همچنین میرآباداز راه جاده آسفالته و از طریق مرزهای کیلە در شهرستان سردشت و حاجی عمران در شهرستان پیرانشهر بە کشور عراق و اقلیم فدرال کردستان راه میابد.فاصله میرآباد با اولین شهرها در اقلیم فدرال کردستان عراق از طرف مرز کیلە به صورت زیر است :

Ghaladze قلعه دیزه(قه لادزی):(زمینی 80 کیلومتر)(هوایی 31 کیلومتر )

Ranya رانیه(ڕانیە): ( زمینی 110 کیلومتر)(هوایی 46 کیلومتر)

سوران (

Sangasar سنگسر (سەنگەسەر) = ( زمینی 95 کیلومتر)(هوایی 36 کیلومتر)

Jarawe ژاراوه( زمینی 90 کیلومتر)(هوایی 33 کیلومتر)

Koya کویسنجق (کۆیە) = ( زمینی 155 کیلومتر)(هوایی 75 کیلومتر)

اربیلاربیل (

سلیمانیه(

کرکوک (کویسنجق )( زمینی 310 ک.م)( هوایی 135 کیلومتر)

دهوک(

زاخو(

فاصله سردشت با شهرهای اطراف

ارومیه= 150 کیلومتر ( از طریق جاده اشنویه)

مهاباد= 120 کیلومتر

پیرانشهر= 45 کیلومتر

اشنویه= 80 کیلومتر

بانه= 107 کیلومتر

سقز = 165 کیلومتر نقده= 78 کیلومتر ماکو= 385 کیلومتر

بوکان= (145 کیلومتر، از طریق جاده شوسه : 200 کیلومتر از طریق سقز ) تبریز= 300 کیلومتر

مرزترکیه، سرو؛ ارومیه = 195 کیلومتر مرز ترکیه بازرگان، ماکو =400 کیلومتر

مرزعراق، حاجی عمران، پیرانشهر= 49 کیلومتر مرز کیله -Kele, سردشت= 59 کیلومتر

تکاب= 265 کیلومتر (از طریق سه راهی جاده سقز-دیواندره) دیواندره= 260 کیلومتر سنندج = 350 کیلومتر کرمانشاه =475 کیلومتر ایلام= 630 کیلومتر

زنجان = 450 کیلومتر تهران= 785 کیلومتر

ترمینال میرآباد روزانە دارای سرویس های شهرهای سردشت و پیرانشهر و نلاس و روستاهای اطراف از طریق سواری و مینی بوس میباشد و همچنین موسسەی مسافربری پیام راه میرآباد بلیط های سفر بە بیشتر شهرهای کشور را برای شهروندان فراهم مینماید .

 

جمعیت

 

جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱٣٩٠ برابر با ۱۰۱۴۶ نفر است.

 

مراکز آموزشی

 

 

 



:: موضوعات مرتبط:
میراباد , ,
:: برچسب‌ها: اطلاعات کامل درباره میراباد , میراباد , میراوه , میرابادسردشت ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: